Návod: výměna klikové hřídele (Minarelli horizontal LC)

Téma pro skútry s motory Minarelli

Moderátoři: Mikys, TUNER, LuckyGhost, Scooter-Tuning.cz Team

Uživatelský avatar
The Door®
Dorost
Dorost
Příspěvky: 1307
Registrován: 14 srp 2007 19:08
Skútr: SR50 LC
Výkon [hp]: 4
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Návod: výměna klikové hřídele (Minarelli horizontal LC)

Příspěvekod The Door® » 29 úno 2008 15:53

Pokusím se vám přiblížit výměnu klikovky na Minarelli horizontal LC motoru, na všech skútrovských motorech je postup téměř stejný, liší se jen v maličkostech.




Nejprve tedy k tomu, co je potřeba na začátku a s čím se bude pracovat.


1) nějaká klikovka (já jsem použil Motoforce Evolution s 10mm čepem)
Obrázek

2)nějaký ložiska v rozměrech 20x47x14 - Minarelli motor + gufera(já jsem použil SKF C4 s teflonovou klecí + RMS gufera)
Obrázek

3)stahovák rotoru zapalování přímo na váš motor
Obrázek

4)kladivo & gumová palička
Obrázek

5)horkovzdušná pistole (postačí i fén)
Obrázek

6) červený tmel na motory
Obrázek

7) kleště na ségrovky
Obrázek


Teď už samotný postup.



1)nejprve nasaďte stahovák rotoru zapalování a stáhnetě ho
Obrázek
Obrázek

2) pak sundejte všechno, co bylo na klice ze strany jak od zápalka, tak i ze strany, kde byl variátor + olejovou pumpu (oilmaster). Vše pak důkladně očistěte.
Obrázek
Obrázek

3) až budete mít odstrojeno, tak vemte celej motor, sundejte startér a tu tyčku, za kterou se to připevňuje k rámu
Obrázek
Obrázek

4) povolte všechny označený imbusy, který držej kartery u sebe
Obrázek

5) teď přijde na řadu gumová palička :D

Vyndejte malinkatej kolík, kterej je v klikovce! (Já jsem na to málem zapomněl). Zapřete se levou rukou o větší půlku karteru a tlačte rukou od sebe, pravou rukou opatrně bouchejte do výstupku, kudy vedla ta tyčka, za kterou se to připevňuje k rámu. Po několikáté ráně se to trošku odlepí od sebe, potom stačí pár rovnoměrně uložených ran do menší polovičky, samo se to rozskočí :wink:.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

6) Výmlácení kliky

Aby jste zamezili poškození kliky, našroubujte na ní tak do 3/4 matku. Stačí dvě větší rány kladivem do matky na klice a ona sama vyskočí ven.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

7) vytlačte (vyklepněte) stará gufera a očistětě obě půlky karteru technickým benzinem. Naklepněte (nasuňtě) nová gufera. Připravte si horkovzdušnou pistoli (fén), tmel a dejte zmrazit nová ložiska s klikovkou.
Obrázek
Obrázek

8) nastává hra s časem

Nahřejte horkovzdušnou pistolí (fénem) otvor pro ložisko, které se zatím mrazí. Až bude karter dostatečně nahřátý (neudržíte na něm déle ruku), vypněte pistoli (fén) a doběhněte do mrazáku pro ložisko, to bez násilí vložte do otvoru v karteru (pokud správně zmrazíte (cca 1,5-2h), tak by tam mělo jít opravdu bez násilí!! Tento cyklus opakujte pro druhou půlku. Potom na styčnou plochu větší půlky naneste trošku těsnícího tmelu na motory. Připravte si imbusy, který držej kartery u sebe a potřebný klíč. Vemte znovu pistoli (fén) a nahřejte ložisko (pokud máte teflonovou klec, jako já, tak opravdu minimálně! (Jinak ho upečete), skočte do mrazáku pro kliku a nasaďte ji do ložiska ve větší půlce, mírně doklepněte gum. paličkou, aby si sedla až k ložisku. Přiložte k ní menší půlku (nemusíte nahřejvat), kde už budou nasazený imbusy. Dotlačte ji tak, aby dosáhly imbusy na závity. Teďka už jen stačí rovnoměrně a s citem utahovat imbusáky :wink:.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek


Nebojte se, když nepůjde hned po výměně s klikou pohnout! Je to zapříciněno rozdíly teplot + asi ne úplně přesným nasazením ložisek. Až nastartujete, všechno si správně sedne!

Přeju hodně štěstí při výměne! Je to můj první návod, omluvte prosím chyby a nepřesné termíny, nejsem profesionál. Kdyby jste cokoli objevili, napište mi, prosím, klidně sem :wink:.

Nenesu žádnou odpovědnost za zníčení dílů neodbornou montáží, návod je pouze ilustrační!
Naposledy upravil(a) The Door® dne 01 bře 2008 16:59, celkem upraveno 14 x.
Vozový park: BMW Z4 2.5i [Serie] '97 Aprilia SR50 LC [70 Sport + ZeuS]

Laděné výfuky
http://zeusracing.cz

Uživatelský avatar
Mikys
Administrator
Administrator
Příspěvky: 7716
Registrován: 06 črc 2006 19:09
Skútr: 4 ks
Výkon [hp]: moc
Antispam: ano
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Mikys » 29 úno 2008 16:18

Dovolil jsem se to hodit do důležitého k montáži AC válce..
Naposledy upravil(a) Mikys dne 01 bře 2008 16:03, celkem upraveno 1 x.
P. ZIP SP 1998 - Nějaká obyčejná 70cc
P. ZIP SP 2000 - Závodní série
G. Runner VXR 2008 - polini vario, ale vyhlížím výfuček

http://www.realcentrum.cz

Používám RASPBERRY Pi :)

Uživatelský avatar
Alan
Moderator
Moderator
Příspěvky: 3190
Registrován: 08 bře 2006 21:43
Skútr: Gilera DNA,Runner
Bydliště: Brandýs nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Alan » 01 bře 2008 16:25

když to takhle vidim tak bych se toho ani nebál :) .dík dobrej návod :)
1st:Yamaha TDM 850
2nd:Gilera Runner SP 50
ex:Gilera DNA 125-MRKEV-trocha od Malossi
Thanks to Cheazy
Obrázek

Uživatelský avatar
The Door®
Dorost
Dorost
Příspěvky: 1307
Registrován: 14 srp 2007 19:08
Skútr: SR50 LC
Výkon [hp]: 4
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod The Door® » 01 bře 2008 16:34

Není to těžký... Já jsem to dělal poprvý v životě a úspěšně :). Na skútrech je to úplně nejjednodušší, protože nemáš v karteru převodovku, je tam čistě jen klika, třeba na fichtlu je to mnohem těžší. Ale co jsem se díval na Pia motory, tak tam je to trošku složitější... Celkově je Minarelli jednoduší než Pia.
Vozový park: BMW Z4 2.5i [Serie] '97 Aprilia SR50 LC [70 Sport + ZeuS]

Laděné výfuky
http://zeusracing.cz

Uživatelský avatar
žabon
V plenkách
V plenkách
Příspěvky: 149
Registrován: 14 led 2008 15:01
Skútr: Piaggio NRG Pover DT
Bydliště: Semily

Příspěvekod žabon » 01 bře 2008 16:43

Až na menší detajli celkem dobrej návod..(malinkatá tička)je kolík.(vymlácení kliky) tímto stylem vyndávaní kliky už by v případě vyměny jen ložisek asi dlouho nesloužila? I menší rána mimo osu muže způsobit ohnutí kliky.Kliku je doložisek lépe natahovat,pomocí podložek a matice na klice.

Foto by TUNER
Přílohy
klika_911.jpg
klika_911.jpg (55.57 KiB) Zobrazeno 11774 x
přestavba z AC na LC,válec Top Performances Due+70ccm LC,klika Stage6 HPC,lauf Yasuni R,převod Stage6(3,0),klapky Hebo,karbec DO22+tryska86,malossi multivar,válečky 4,8g,spojkové pružinky Hebo červené,přídavné chlazení válce použito z AC,alarmTNT

Uživatelský avatar
TUNER
Moderator
Moderator
Příspěvky: 4136
Registrován: 08 zář 2005 10:05
Skútr: Malaguti F12
Výkon [hp]: 7
Antispam: ano
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod TUNER » 01 bře 2008 17:13

Tohle neni zrovna moc dobrej návod....Tmelu jsi tam dal zbytečně moc a paličku + kladivo bych raději ani nepoužíval.... :|
Můj mazel je Škoda 130 - 1,8 T.........ostatní je druhořadý :mrgreen:

F12 ready to race

PRODEJ http://forum.scooter-tuning.cz/viewtopi ... 11&t=17426

Uživatelský avatar
The Door®
Dorost
Dorost
Příspěvky: 1307
Registrován: 14 srp 2007 19:08
Skútr: SR50 LC
Výkon [hp]: 4
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod The Door® » 01 bře 2008 17:25

Paličku a kladivo jsem použil na starou kliku, která byla rozbitá. Tmelu tam je možná trošku víc, než by stačilo, ale neměl jsem s ním zkušenosti...

A vím, že je asi lepší způsob vtahování kliky, ale já jsem jí zmrazil a nasunul :lol:, takže v tom nevidím problém :wink:.


Díky za záporné ohlasy!!(není to ironie) Aspoň vím, co můžu zlepšit a zdokonalit, popsal jsem to tak, jak jsem to sám udělal. (není to ironie)


Žabon: jak jinak se dá klika vyndat?
Naposledy upravil(a) The Door® dne 01 bře 2008 17:28, celkem upraveno 1 x.
Vozový park: BMW Z4 2.5i [Serie] '97 Aprilia SR50 LC [70 Sport + ZeuS]

Laděné výfuky
http://zeusracing.cz

Uživatelský avatar
TUNER
Moderator
Moderator
Příspěvky: 4136
Registrován: 08 zář 2005 10:05
Skútr: Malaguti F12
Výkon [hp]: 7
Antispam: ano
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod TUNER » 01 bře 2008 17:27

Možná jsi měl štěstí...ne každá klika jde po zmrazení nasunout lehce rukou....
Můj mazel je Škoda 130 - 1,8 T.........ostatní je druhořadý :mrgreen:

F12 ready to race

PRODEJ http://forum.scooter-tuning.cz/viewtopi ... 11&t=17426

Uživatelský avatar
LuckyGhost
Moderator
Moderator
Příspěvky: 1536
Registrován: 11 črc 2006 13:13
Bydliště: Plzeňský kraj

Příspěvekod LuckyGhost » 01 bře 2008 17:28

Je lepší kliku vytahovat ven pomocí podložek na klice, než jí vpasovávat pomocí dotahování imbusů. Sice se většinou nic nestane a klika se nehne, ale jistota je jistota.
Bylo:Jawa 20, 2 x Jawa 23 Mustang, ČZ 175 dělaná kroska, ČZ 125 typ 516, Jawa 250 panelka, Jawa 350 typ 640, Suzuki DR 750 BIG, Honda CBR900RR rok 1996 a Honda CBR900RR rok 2003.

To nejzábavnější ze všech mám teď
................Yamaha YQ50 AEROX

http://www.plastelina.cz/index.php?r=58304 ---> Best antistres:-)

Obrázek

Uživatelský avatar
The Door®
Dorost
Dorost
Příspěvky: 1307
Registrován: 14 srp 2007 19:08
Skútr: SR50 LC
Výkon [hp]: 4
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod The Door® » 01 bře 2008 17:34

Musel jsem nahřát ložisko a kliku zmrazit, pak tam šla, ne úplně lehce, ale šla.
Vozový park: BMW Z4 2.5i [Serie] '97 Aprilia SR50 LC [70 Sport + ZeuS]

Laděné výfuky
http://zeusracing.cz

xanta
Moderator
Moderator
Příspěvky: 1271
Registrován: 10 dub 2007 21:50
Antispam: ano

Příspěvekod xanta » 01 bře 2008 17:50

Myslím,že super návod pro začátečníky! díky

Existuje jiný způsob ještě než podložky nebo kladivo nebo mražák a fén ... jak dostat kliku s ložiskama do karteru? Nějaký lis?

Uživatelský avatar
žabon
V plenkách
V plenkách
Příspěvky: 149
Registrován: 14 led 2008 15:01
Skútr: Piaggio NRG Pover DT
Bydliště: Semily

Příspěvekod žabon » 01 bře 2008 17:53

Lis je dobrej na ložiska,ale na tu kliku?
přestavba z AC na LC,válec Top Performances Due+70ccm LC,klika Stage6 HPC,lauf Yasuni R,převod Stage6(3,0),klapky Hebo,karbec DO22+tryska86,malossi multivar,válečky 4,8g,spojkové pružinky Hebo červené,přídavné chlazení válce použito z AC,alarmTNT

Uživatelský avatar
The Door®
Dorost
Dorost
Příspěvky: 1307
Registrován: 14 srp 2007 19:08
Skútr: SR50 LC
Výkon [hp]: 4
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod The Door® » 01 bře 2008 17:54

Tak ono verze s podložkama je vlastně lis :). V servisech maj lisi přímo pro motory, třeba chudar to dával do servisu nalisovat. Ale vždy je lepší zmrazit a nahřát, zamezí se tí mechanickýmu poškození materiálů.
Vozový park: BMW Z4 2.5i [Serie] '97 Aprilia SR50 LC [70 Sport + ZeuS]

Laděné výfuky
http://zeusracing.cz

Uživatelský avatar
žabon
V plenkách
V plenkách
Příspěvky: 149
Registrován: 14 led 2008 15:01
Skútr: Piaggio NRG Pover DT
Bydliště: Semily

Příspěvekod žabon » 01 bře 2008 18:02

Na sundávání ložisek z karteru,nebo pokud zustanou na klice se taky nechá použít stahovák,ale ten asi doma moc lidí nemá.

Jinak myslím,že by měl nějaký odborník udělat edit,tak aby nebylo očem diskutovat.viz návod:Výměna variatoru, od Mikyse
Přílohy
BU5039.jpg
BU5039.jpg (25.88 KiB) Zobrazeno 11731 x
přestavba z AC na LC,válec Top Performances Due+70ccm LC,klika Stage6 HPC,lauf Yasuni R,převod Stage6(3,0),klapky Hebo,karbec DO22+tryska86,malossi multivar,válečky 4,8g,spojkové pružinky Hebo červené,přídavné chlazení válce použito z AC,alarmTNT

Uživatelský avatar
TUNER
Moderator
Moderator
Příspěvky: 4136
Registrován: 08 zář 2005 10:05
Skútr: Malaguti F12
Výkon [hp]: 7
Antispam: ano
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod TUNER » 02 bře 2008 07:46

Večer přidam fotky na velice jednoduchej přípravek na vyndání kliky z karteru bez pomocí kladiva a paličky... ;-)
Můj mazel je Škoda 130 - 1,8 T.........ostatní je druhořadý :mrgreen:

F12 ready to race

PRODEJ http://forum.scooter-tuning.cz/viewtopi ... 11&t=17426


Zpět na “Skútry s motory Minarelli”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti